welcome to litratista's territory

need a firm hand to hold, but only a small heart to understand

Friday, October 29, 2010

kawan n sahabat

السلام عليكم
greeting from Litratista..
Baru doploh taon hidup..mcam2 da aku rase. mcam2 da aku jmpe.. mcam2 jgakla yg aku da knal. tpi doploh taon - xckup agi nk mnjdikan aku sorang manusia. doploh taon - xckup nk wat aku btol2 knal dunia..tpi even xbnyak, aku mgkin bleh pham cket2 ape yg org ckap tu 'realiti'.  pkataan pndek, tpi mcam2 leh cite ngan mnde ni. ahaha. dari kecik, smpai skrang..aku da knal serba sdkit psal hidup. tpi cam aku ckap td. bukan semua. salah satu yg aku taw, pasal 'kawan'. aku taw, tpi aku xpham sgt. pe yg aku taw? kawan - senang nk cari..tpi susah nk jmpe. kawan2 aku ramai..skola dulu..tyme abes skola..n skang kwan2 kt kolej. dok kt kolej ni 2 tahun lbeyh da wat aku knal cket2 pasal diorg. mcam2 prangai ade..haha. bg aku semuenye baek2..susah nk cari kwan2 mcam diorg. klo nk sbut sorg2 tu bnyak sgt..snang ckap..stkat yg aku knal..most of kwan2 aku mmg baik2..DPH part 5, DTM part 5..ur  da best!


sir Q, (me), adam, sopi, umie, kak effa, le'a, que


ckup stakat tu. ade org ckap kwan tu bkan mcam 'sahabat'. - satu g pktaan yg aku xpham sgt.   sahabat tu ape?  sesetengah org ckap jgak..smue sahabat tu ialah kwan..tpi bukan semue kwan tu bleh jdi sahabat.. pelik an? xlah..xpelik. sbb aku da rase. mcam2 da aku rase. aku ade kwan..aku ade teman..tpi sahabat? mngkin ade..aku sndri xpsti. takot nk mke sure sape sbnanye sahabat aku. mgkin aku ade rse spe2 tu sahabat aku, tpi mcam aku ckap tdi. aku takot nk taw..btol ke tu sahabat? bukan senang nk trime kalo kite dpat taw yg kite anggap sahabat tu, mgkin bukan sahabat yg kite cari. 

captured by : Aca Litratista
hahaha..bnyak pkataan "sahabat" yg aku gune kan? peduli ape aku..page aku. hahha. kawan2..mcam2 jenis aku ade..mcam2 prangai aku jmpe. n bile aku tgok kwan2 aku..aku taw, bukan smua mcam yg dianggap. yg org sangke buruk, bkan semuanye teruk..n yg org sangke baik, bukan smuanya baik. bnyak kali aku sedar yg kwan2 aku bukannye sahabat yg dmksudkan. aku sndri bukan yg tbaik, tapi aku mgharapkan yg terbaik dri kwan2 aku, yg bleh aku angkt mnjadi SAHABAT! Alhamdulillah..ade jgak yg bleh bimbing aku sorang due. ade mase aku sakit dsbabkan kawan sndri, ade mase aku sedih dsbabkan kawan sndri, ade mase aku perit mngenangkan kawan sndri. tpi aku xpnah mnyesal knal sape2. sbb semua tu ajar aku mcam2. ajar mcam mane nk pilih kawan, mcm mane nk knal kawan..n ape itu sahabat.

sahabat atau kawan?

"Perumpamaan teman yg baik & teman yang tidak baik ialah umpama wangi-wangian dan tukang besi. Adapun pembawa wangi-wangian, sama ada dia memberinya sedikit ataupun anda membeli daripadanya sedikit ataupun kamu dapat mencium dprdnya bau yang wangi. Manakala tukang besi, sama ada dia membakar bajunya ataupun kamu akan mencium dairpadanya bau-bauan yang busuk." sabda Nabi s.a.w.

sahabat bnyak mmbawa pengaruh dalam hidup ni, org bleh knal kite bile tgok kwan2 kite. even bg aku sndri. tpi mak aku pnah pesan, bkwanlah dengan sape2 pon..baik..buruk..asalkan aku pndai amek smua tu sbg pnduan ntok hidup ak sndri. aku pegang kate2 tu. tpi aku xnafikan ade jugak mase aku tlupe pesanan tu..aku mnyimpang. aku tlupe kawan mcam mane yg ptut aku ikot,,kwan mcam mane yg patot aku jadikan teladan. semua org dlam dunia ni ade mcam2 crita pasal 'kawan' dan 'sahabat'. macam aku jgak.. aku naaaak sgt anggap smua kawan2 aku sbg 'sahabat'.. tpi sekali aku rase, skali aku kene, aku da jdi ckup brhati2 nk pcayekan sape2, skali kprcayaan aku ilang, susah aku nk trime, susa aku nk pcaye balik. tpi aku xrase serik nk bkawan, sbb aku taw..ade bnyak pngajaran yg aku dpat dri berkawan. as long as aku pham amnde tu yg dinamekan 'kawan'. 
aku sndri bukan kwan yg baik..mcam aku ckap tdi, aku sndri xtaw aku ni jenis kwan yg mcam mane. kwan yg bnyak bwak pedoman ataupun beban?

hari2 yg aku lalui kt kolej ni, aku dpat amek sdkit sbnyak pngjaran dri kawan2 aku..makin mngkat umo ni, mkin aku sdar, pe yg aku nk dri bkawan. mgkin rmai yg da sedar, cari sahabat xsesenang mcm nk cari kawan..
kawan- org cakap teman tyme senang je. tpi sahabat - org ckap tyme suka duka.
btol ke x mnde ni..aaaaaaku xtaw. pnglaman aku bnyak lam berkawan, tpi xckup bnyak ntok paham mnde tu. aku harap satu ari nnti aku btol2 paham. aku harap jgak, even bkan skarang, bile2 nnti..mgkin satu mase aku akn jadi sahabat buat kawan2 aku. 
sbb bg aku, klo nak seseorang sahabat kite, kite kne jadi sahabat seseorang tu dulu.
tu yg aku rase r...tpi bkan ntok smua cndition. sbb ade jgak..bile kte da cube nk jadi sahabat sesorg tu, xmstahil die sndri akan tikam kite ntok ksenangan die. ni mnde yg aku da rase. mgkin aku xpnah jadi ckup baik ntok bkwan dgn sape2..mngkin jgak.
tpi stiap ari yg blalu..aku salu cube ntok jadi yg tbaik ntok kawan2 aku. mcam mane aku nak sorg 'sahabat', mcam tu jgakla aku nk org anggap aku..-sbg sorg 'sahabat'.

captured by : Aca Litratista (cerita photo)

dri yg aku tgok..kawan ni ckup bbeza bila ddepan n dblakang kite..mcam ade 'double personality'. boley tuka2..skjap bleh jadi baik ngan kite..tpi bile kte xsdar, diowg leyh ckap mcam2 pasal kite. ni smue mnde yg aku tgok sndri..mgkin tnpe sdar aku pon mcam tu jgak. whut goes around, cames around. 
aku sndri.bnyak salah yg aku buat kt kawan2 aku, sdar atau xsdar.. so myb tu antare pnybab ntok ape yg aku dpat dri sesetengah kawan2 aku. ape pon trime kasih ntok kawan2 aku...sbb da bnyak ajar aku mcam2..da bnyak bg aku moment2 yg myb susah aku nk dpat ngan org laen... n ntok sahabat aku, till death do us apart.

2 comments:

  1. Pesanan dari Cikgu saya...semakin kita meninggalkan alam sekolah+campus+bilamana kita semakin berusia...kwn2 akan samakin jauh..dalam erti yg sebenar...ada betulnya...kawan2 sekolej+sekolah...masing2 meneruskan perjuangan masing2...bila kita bersama..banyak suka duka...selepas ini..kita akan berjumpa dgn kawan baru...dan...kawan lama dengan harapan still keep in toucH

    ReplyDelete